Aktywnie

Polacy coraz częściej szukają innowacyjnych rowerów. Rośnie sprzedaż modeli elektrycznych i gravelowych

fot. Newseria

Co roku w Polsce sprzedaje się ponad milion rowerów. Wartość rynku szacowana jest na ponad miliard złotych. W sprzedaży dominują rowery miejskie. Coraz częściej sięgamy po te z napędem elektrycznym, jednak ze względu na stosunkowo wysoką cenę, mają one jeszcze niewielki udział w rynku. Wśród tradycyjnych szybko rośnie natomiast sprzedaż rowerów szosowych z tarczowymi hamulcami i rowerów gravelowych, do jazdy po wymagającym podłożu. Przy wyborze jednośladu nie należy się jednak kierować modą, ale rzeczywistymi potrzebami, a przy zakupie zwracać uwagi nie tylko na cenę, lecz także na jakość – podkreśla Tadeusz Skwarczyński z Merida Polska.

– Kategorią najmocniejszą jest kategoria rowerów elektrycznych, która wzorem rynku niemieckiego przeżywa dosyć dużą ekspansję na rynku polskim. Drugą dziedziną, gdzie też obserwujemy dosyć duży wzrosty zainteresowania klientów, są rowery szosowe. Tutaj zwracam uwagę szczególnie na rowery z hamulcami tarczowymi. Trzecią kategorią są rowery gravelowe. Rokrocznie do Polski trafia ich coraz więcej i są one sprzedawane praktycznie już na początku sezonu – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tadeusz Skwarczyński, product manager w Merida Polska.

Zwłaszcza te ostatnie cieszą się w Polsce dużym zainteresowaniem.

– Są to bardzo uniwersalne rowery przeznaczone do jazdy po szutrach. Konstrukcyjnie są zbliżone do rowerów szosowych i przełajowych, ale nimi nie są. Łączą bardzo dużo dziedzin i dyscyplin. Mogą służyć jako rowery wyprawowe, treningowe oraz jako rowery do codziennego użytku. Mają bardzo duże spektrum zastosowań i właśnie dlatego cieszą się takim dużym zainteresowaniem – mówi Tadeusz Skwarczyński. – Rowery gravelowe pojawiły się dopiero kilka lat temu i szturmem zdobyły rynek.

Polskie Stowarzyszenie Rowerowe podaje, że stopień nasycenia jednośladami w naszym kraju jest jeszcze zdecydowanie niższy niż w Europie i wynosi 300 pojazdów na tysiąc osób przy dwukrotnie wyższej europejskiej średniej (dane za 2016 rok), ale szybko gonimy czołówkę. Najpopularniejsze są wciąż zwykłe rowery miejskie i górskie, coraz częściej sięgamy po rowery przystosowane do jazdy po różnych nawierzchniach (np. po drogach szutrowych, żwirze) i po elektryki, te jednak wciąż stanowią niewielki odsetek.

– Jeśli chodzi o wzrost ilościowy, to dominują rowery klasyczne, ale procentowo przodują rowery elektryczne. Ale jest to spowodowane elektem skali. Jeśli sprzedamy nie 100, a 200 rowerów elektrycznych, to mamy 100 proc. przyrostu. W wypadku rowerów klasycznych ten przyrost procentowy jest mniejszy, bo tu mówimy o sprzedaży rzędu kilkuset tysięcy rowerów rocznie – ocenia Skwarczyński.

Na zakup elektryków decyduje się niewiele osób, przede wszystkim ze względu na cenę.

– Dopóki rowery elektryczne nie osiągną poziomu cenowego średniej klasy rowerów, to raczej trudno mówić o tym, żeby one zagrażały tradycyjnym dwóm kółkom. Tym bardziej że rowery elektryczne to produkt dla innego klienta. Trzeba jednak pamiętać o tym, że klasyczny rower jest sposobem rekreacji, zdrowego stylu życia, a rower elektryczny raczej trzeba traktować jako alternatywę dla skuterów czy komunikacji miejskiej – wskazuje przedstawiciel Merida Polska.

Rowery elektryczne sprawdzają się przede wszystkim na krótkich wycieczkach i wszędzie tam, gdzie zależy nam na czasie, np. podczas zakupów czy szybkiego dojazdu w dane miejsce. Dlatego część osób zamiast na zakup, decyduje się na wypożyczenie takiego pojazdu. Jak podkreśla Tadeusz Skwarczyński, wypożyczalnie nie są konkurencją dla sprzedawców rowerów, również tych tradycyjnych.

– Rowery do wypożyczenia są też alternatywą dla taksówek. Jeśli ktoś szuka roweru do jazdy rekreacyjnej, to raczej zdecyduje się na jego zakup, a nie wypożyczenie. Po dłuższym okresie użytkowania jest to bardziej opłacalne rozwiązanie. Jeśli ktoś używa rower okazjonalnie, to faktycznie wypożyczalnie są dobrym rozwiązaniem, ale obserwujemy, że 90 proc. klientów kupuje rower z myślą o tym, by regularnie na nim jeździć – zauważa Skwarczyński.

Jak przypomina, przy wyborze roweru nie warto kierować się modą, ale jakością i przeznaczeniem jednośladu.

– Na rynku jest bardzo dużo podobnych rowerów, w katalogach one wglądają identycznie, ale diabeł tkwi w szczegółach. Rowery różnią się od siebie choćby geometrią, jakością wykonania ramy oraz detali, które wpływają na późniejsze użytkowanie. Ostatnią rzeczą, którą bym się sugerował, to jest osprzęt i cena. Ona zawsze będzie mieć dominujące znaczenie, ale to nie powinien być priorytet przy wyborze roweru – mówi Tadeusz Skwarczyński.

Źródło: Newseria

Zobacz też:

Zachodniopomorskie

Rowerowa trasa ośmiu mostów prowadzi po terenach gminy Wałcz. Przebieg trasy: Ostrowiec – Czapla – Wiesiółka – Czechyń – Ostrowiec. Oznaczona jest tabliczkami z nazwą trasy....

Zachodniopomorskie

Międzynarodowy Nadmorski Szlak Rowerowy „R10” obejmuje tereny nadmorskie Pomorza Zachodniego i przebiega na trasie: Świnoujście – Międzyzdroje – Kołczewo – Międzywodzie – Dziwnów – Dziwnówek –...

Zachodniopomorskie

Popularnością cieszy się rowerowa trasa wzdłuż Odry, w większości biegnąca po stronie niemieckiej. Specjaliści od promocji regionu zachodniopomorskiego proponują jednak wybór alternatywnej trasy po polskiej stronie, która choć krótsza,...

Zachodniopomorskie

Bałtyk można poznawać podczas rowerowej przejażdżki. Trasa w województwie zachodniopomorskim jest wyznaczona na mapach i częściowo w terenie ale jest obecnie budowana więc ma krótkie odcinki, które – jak czytamy na portalu...

Warmińsko-mazurskie

Wschodni Szlak Rowerowy Green Velo to ponad 2000 km specjalnie wytyczonej trasy (trasa główna 1887,5 km, trasy łącznikowe i boczne: łącznie 192 kilometry), którą od początku do końca...

Kujawsko-pomorskie

Eksperci od kujawsko-pomorskie turystyki proponują rowerową przejażdżę po okolicach Bydgoszczy. Szlak zaczyna swój bieg na stacji Bydgoszcz Leśna. Ulicami Modrzewiową i Gdańską dociera do Myślęcinka. Kolejnym miejscem na trasie jest...

Kujawsko-pomorskie

Wiślana Trasa Rowerowa to ogólnopolski projekt łączący osiem województw, którego celem jest utworzenie 1200-klilometrowgo szlaku rowerowego wzdłuż rzeki Wisły. W województwie kujawsko-pomorskim trasa biegnie oboma brzegami Wisły,...

Łódzkie

Na system szlaków rowerowych Ziemi Łowickiej składają się trzy szlaki. Najdłuższy (123 km) oznakowany jest kolorem zielonym. Prowadzi przez północno-zachodnią część powiatu łowickiego. Na trasie znajduje się...

Łódzkie

Magistra rowerowa północ-południe w województwie łódzkim biegnie przez powiaty: łęczycki, zgierski, pabianicki, bełchatowski i radomszczański, aż do województwa śląskiego. Na trasie szlaku leżą m.in.: Łęczyca, która zachowała średniowieczny układ ulic, a najcenniejszy...

Łódzkie

Magistra rowerowa północ-południe w województwie łódzkim jest częścią transeuropejskiej trasy rowerowej, która w założeniu ma łączyć Niemcy, Polskę i Ukrainę. Została wytyczona przez szczególnie atrakcyjne tereny i miejscowości regionu. Prowadzi przez: powiat...

Łódzkie

Szlak rowerowy gorących źródeł stanowi pętlę, obejmującą Łódź, Aleksandrów Łódzki, Dalików, Poddębice, Uniejów, Siedlątków, Pęczniew, Zadzim, Lutomiersk i Konstantynów Łódzki. Prowadzi przez okolice interesujące pod względem historycznym...

Łódzkie

Rowerowy Szlak Bursztynowy prowadzi przez teren niemal całego województwa łódzkiego, obejmując historyczne ziemie: wieluńską, sieradzką, łęczycką i księstwo łowickie. Pozwala poznać trakty komunikacyjne, znane od czasów starożytnych. Wędrowali...

Copyright © 2021 Podróżon.pl

Exit mobile version