Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziała, że będzie ponownie wykorzystywać asfalt sfrezowany podczas remontów. W ciągu kilku lat chce na tym zaoszczędzić ponad 400 milionów złotych.
– W trakcie budowy nowych odcinków dróg szybkiego ruchu, biegnących w śladzie dotychczasowych tras lub przy remontach dróg krajowych, pozyskujemy destrukt asfaltowy. Jest to cenny materiał powstający w wyniku frezowania warstw nawierzchni istniejących dróg, zawierający ok. 95 proc. kruszywa. Można go wykorzystać ponownie w nowo układanych mieszankach mineralno-asfaltowych jako częściowy substytut kruszywa – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Drogowcy informują, że stary asfalt można wykorzystać do utwardzania poboczy, podbudów drogowych, budowy dróg serwisowych i dojazdowych czy zjazdów.
– Do tej pory, powtórne wykorzystanie było mocno ograniczone przez obowiązujące przepisy – informuje GDDKiA.
Drogowcy dodają, że w perspektywie najbliższych lat, remont jedynie 10 km dwupasmowej autostrady w zakresie wymiany warstwy ścieralnej, który wykonuje się regularnie w okresie 12-15 lat, wytworzy około 23 tysiące ton destruktu z najwyższej jakości kruszywa. Do załadowania takiej ilości materiału potrzeba około tysiąca ciężarówek.
– Przyjmując racjonalnie, że będziemy w stanie podczas frezowań zagwarantować ilość destruktu wystarczającą do wykorzystania przy 1/3 długości zadań z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 i Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, szacowane oszczędności Skarbu Państwa z tego wynikające mogą osiągnąć poziom blisko 400 mln zł. Koleje ok. 40 mln oszczędności to niższe koszty transportu kruszywa na plac budowy – wyjaśnia GDDKiA.